torsdag 26 januari 2012

Boktips!

Jag tänkte eftersom det är evigheter sedan jag gjort något inlägg överhuvudtaget så kan jag iaf ge lite boktips. Det har tyvärr inte hunnit blivit några nya sy-projekt ännu. Jag har en massa beställningar som ligger och har inte nån tid till annat.


SY.
Så här är iaf en bok som är super att ha till hands när man behöver guidning i hur man tex syr i blixtlås och annat nyttigt. Ett måste för den som vill kunna mer om att sy.

SY!
Den här boken fick jag av min lilla mamma. Det följde med utklippt tyg i bitar för att sy en sådan väska som visas på framsidan av boken. En superrolig bok med enkla beskrivninar och vackra bilder.
Här kan ni se hur min väska blev! Cath Kidston har även skrivit andra vackra böcker om annat pyssel man kan göra.

Sy I Vaxduk
Att sy i vaxduk tycker jag är jätteroligt och den här boken står på min önskelista. Jag har varit och bläddrat i den på bokhandeln. Sugen på den!! ;)

Jeans - Lappa & Sy Nytt
Denna bok har min dotter fått av sin mormor, för att kunna få lite tips på saker att sy på sin nya fina symaskin hon fick i somras när hon fyllde 9 år. Den innehåller massor med roliga mönster, så den lånar jag nog....i smyg!!

Sy Kläder
En stor och tjock bok som innehåller oändligt med tips på hur man syr kläder. Som en bibel! Väldigt användbar.

Sy Till Dockan
Att sy dockkläder kan vara pillrigt men roligt. Jag har lånat denna bok på bibblan några gånger och ritat av mönstren. Finns nog allt som en flicka vill ha till sin docka. Från Mössa, åkpåse till regnkläder. Den kan nog tänkas bli en investering i detta hus inom en snart framtid.

Baby Cool - Sy Nytt Av Gammalt
En bok som inte går att få tag i längre tyvärr. Har försökt överallt utan framgång. Brukar låna den på bibblan men den är alltid bokad eller utlånad så den är eftertraktad. En väldigt bra bok iaf om hur man syr nya barnkläder av gamla kläder.

The Bag Making Bible
Den här boken verkar vara precis i min smak, synd bara att den är på engelska. Men den står ändå på min önskelista. Väskor är bara underbart roligt att sy!


Det är för övrigt svårt, tycker jag, att få tag i sömnadsböcker. Det verkar vara med "inne" att sticka och virka. Inom det ämnet finns det oändligt med böcker. Men jag har ju hittat några klassiska och ovärderligt användbara böcker på tradera. Så där kan man även kika.

Ja det vara bara lite tips från min bokhörna. Men jag ska gräva lite mer så hittar jag säkert fler i mina gömmor. Ett starkt tips är att kolla på second hand butiker och loppisar. Där kan det finnas fantastiskt roliga mönster.

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar