tisdag 16 mars 2010

Pannband

Så här vackra blev mor o dotter i sina nya pannband

Så här snygg blev Amanda i sitt nya pannband....

och så här trött var Viktor (han har inget pannband utan är bara trött)


Igår blev det två pannband. Ett misslyckat första försök och ett superbra resultat. Amanda har haft den på sig ända sen igår då hon kom från skolan, hela natten och ville ha den till skolan idag.
Sååå bra var den!
Vilken tur att den blev uppskattad. Får se om jag kan sy ny till mig själv För den blev inte riktigt bra. Skulle ju passa utmärkt tills vi åker till fjälls. ;)
Ursäkta de dåliga bilderna. Hade råkat glömma kameran på, vid datorn så batteriet hade laddat ur. Fick ta en skit kamera och knäppa med ist.

Material: Trikå på utsidan och fleece på insidan
Mönster: Eget
Tid: ca.1½ timme för 2st pannband

2 kommentarer:

  1. tjusiga:)
    hur gick du tillväga?
    nå tips om nå bra mönster?

    hälsning
    erika i gävle

    SvaraRadera
  2. Hej Erika!
    Oj nu var det så längesen jag sydde ett pannband. Fick lov att gräva lite i lådorna innan jag hittade dem. Hihi! ;P
    Men jag har bara ritat ett mönster på lite måfå. Jag har ett mönster på pannband som jag inte har provsytt än men jag skickar det gärna. Det mönstret är med lite öronlappar åså fäster man det med kardborre baktill. Åså går det liksom ner lite vid örat, men man kan ju skippa öronlapparna och kardborren ifall man inte vill ha så.
    Men mitt pannband sydde jag som följande:
    Räta mot räta sydde jag ihop de två delarna med gles raksöm bara för att fästa ihop dem. Jag tror att jag sydde tills det var 2 cm kvar på slutet mot varje långsida. Vände den ut och in så att rätsidan kom utåt och sydde ihop kortsidorna motvarann. Trikå mot trikå och fleece mot fleece. Tyvärr är jag sämst på att förklara. Hmm..
    Då blev det ju cirka 4 cm öppet på varje långsida upptill. Då vek jag in kanterna och körde med en 2 stegs zickzack runt hela pannbandets kanter både upptill och nedtill. Man kan ju använda sig av en annan elastisk söm om man så vill.
    Hoppas du fattar nåt av det jag skrev!?!?
    Roligt att du kikade in på min blogg. Du syr underbara mössor. ;D
    Har du nåt bra tips till mig om hur man syr dregglisar? Jag får liksom inte till svängarna. Blir jättefult baktill där man ska ha knäppningen. Och hur gör man med den spetsiga delen fram till? syr du runt hela i ett svep? Jag är så ny på overlockmaskinen så jag vet inte hur man fäster tråden på ett bra sätt??
    Lycka till med pannbanden!! :D

    /Erika

    SvaraRadera